De laatste werkdag! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Berit - WaarBenJij.nu De laatste werkdag! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Berit - WaarBenJij.nu

De laatste werkdag!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Berit

05 Juni 2014 | Moldavië, Chisinau

We hebben een leuke werkdag gehad vandaag. De dames die in Jablona zaten zijn ook mee geweest en hebben zo een kleine impressie kunnen krijgen van ons werk hier. Vanochtend kregen we meteen al een cadeautje van collega Viorica, we werden er verlegen van. Vervolgens op pad gegaan naar onze 'eigen' patiënt, de man met dwarsleasie. Die tot onze grote verrassing zelf de poort open kwam doen in zijn rolstoel, hij gaf meteen even een show om zijn behendigheid te tonen. We zijn zo trots op hem dat hij uit zijn bed is gekomen, iets dat zo ongewoon is in Moldavië als je ziek, oud of gehandicapt bent. Na dit bezoek zijn we in twee groepen verder gegaan, waarbij Berit en ik, Youri, de pastor van Emanuel, meekregen als tolk. Erg leuk want deze man heeft een ontzettend gevoel voor humor en ligt vaak al in een deuk voordat hij de grap heeft verteld, en zijn lach is zo aanstekelijk, dat hij soms niet eens meer de clou kan vertellen. Eenmaal terug op kantoor gingen we met zijn allen op pad naar het Baptist mission house waar een lunch voor ons was georganiseerd. Na de lunch hebben we ons adviesrapport gepresenteerd aan Tatiana, de manager van Emanuel. Toen wij onze analyse weergaven, bleek de manager erg verrast te zijn, omdat deze zaken ook de laatste tijd steeds weer op de agenda stonden bij de managementoverleggen. Door onze bevestiging kunnen ze hier nu mee aan het werk. Verder onze visie doorgesproken over de medische handelingen en een open gesprek gehad over de veranderingen die Tatiana graag wil doorvoeren en hoe dit in Nederland is geregeld. We waren erg vereerd dat er direct actie genomen gaat worden op een aantal punten en Emanuel open staat voor het ontvangen van een nieuwe groep Saxion studenten. Het liefst zouden ze ons terug hebben, wat natuurlijk een ontzettende eer is, maar niet haalbaar. Wellicht dat we over een jaar of 5 een keer voor een paar dagen hiernaartoe kunnen om te kijken hoe het iedereen vergaat. Vervolgens even met z'n tweeën een stukje gewandeld, genoten van Chisinau en uitgebreid bij een juwelier staan kijken, waar we morgen nog maar een keer weer naar toe gaan :) Bovendien gaat genieten van Chisinau een stuk beter als je weet dat je bijna naar huis gaat. Vanavond had Elena onze gastvrouw heerlijke pilaf voor ons gemaakt, met daarbij natuurlijk de eigengemaakte wijn van Andrei, waar we inmiddels volledig aan gewend zijn geraakt. Wij hadden het plan om de laatste nacht in een hotel door te brengen, echter wil het gastgezin hier niets van weten en is dit cultureel gezien een grove belediging, zelfs als je naar een hotel wil, met als reden dat je hen anders in het midden van de nacht moet wekken, zoals wij. Onderweg nog even een orchidee voor haar meegenomen, zodat er nu weer twee gevulde bloempotten voor het raam staan.

• 05 Juni 2014 - 21:51

Diny:

Wat een dankbaar werk verrichten jullie en wat mooi van die meneer in de rolstoel die zelf de poort open deed wens jullie een goede reis naar huis en sterkte grten diny

• 06 Juni 2014 - 07:34

Nanja:

Enorm bedankt voor al die uitgebreide verslagen !!!
    Vaak was ik ook even in Moldavie...

GOEIE REIS !!!!

Tot gauw, liefs Nanja

• 06 Juni 2014 - 19:15

Jan Harsevoort:

Lieve Esther en Berit en al die anderen.

Als je er voor staat lijkt het een hele poos, maar wat zijn die drie weken vlug voorbij gegaan.
    En nu terug naar huis naar Nederland. Dit is een ervaring wat je niet weer vergeet.
    Wat een dankbaar werk, als je ook vooruitgang ziet.
    En wie weet kunnen jullie ook van de opgedane ervaring in Nederland toepassen.
    De tijd heeft hier ook niet stil gestaan, in drie weken gebeurt er weer van alles.
    Vriendelijk bedankt voor de verslagen, dan kun je het toch wat mee beleven.
    Een goede terugreis en thuiskomst onder de zegen van God !

Met een vriendelijke groet van Janny en pappa.