Naar Iablona - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Berit - WaarBenJij.nu Naar Iablona - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Berit - WaarBenJij.nu

Naar Iablona

Door: Berit

Blijf op de hoogte en volg Esther en Berit

25 Mei 2014 | Moldavië, Chisinau

Gisterochtend vroeg heeft onze chauffeur van Emanuel, Vladimir, ons samen met Joop en Margriet naar verzorgingshuis Tabita in Iablona gebracht, een plaatje in het noorden van Moldavië. We waren eerst een beetje ongerust wie ons zou brengen; omdat dat weg slecht is en we met z’n tweeën terug zouden keren (Joop en Margriet blijven in Iablona) en de wegen niet zo goed zijn. Maar gelukkig bracht Vladimir ons (hij brengt ons ook samen met het Homecare team naar de cliënten) en daar hebben we alle vertrouwen in!
Het was een mooie reis naar Iablona; en het Moldaafse landschap is ontzettend mooi; alleen maar glooiende, uitgestrekte heuvels met bomen, gras, gewassen en bloemen, echt prachtig. Niet te geloven dat dit land zo onbekend is bij toeristen!
Buiten Chisinau ziet het er anders uit; het lijkt wel of je terug gaat in de tijd. Er is veel natuur en akkerbouw; er zijn weinig wegen aangelegd; alleen daar waar het ècht nodig is. Langs de snelweg lopen boeren met paard en wagen, en verder koeien en geiten. De akkers worden door families bewerkt; met schoffels en spades, en soms met een ploeg met paard ervoor (geen luxe tractoren of combines gezien zoals we die bij ons hebben).
De snelweg bestaat uit drie banen; het verkeer rijdt naast het midden van de weg en gaat de andere weghelft over om in te halen. Soms wijkt men uit naar rechts om iemand anders te laten inhalen. Inhalen mag hier ook rechts :-) en deze manoeuvre wordt vlák achter de in te halen auto ingezet. De mensen rijden hier rakelings langs elkaar heen… misschien tref je daarom wel zoveel kruisjes langs de kant van de weg aan… Echter, geef files (buiten Chisinau)!
Oh ja, fietsen naast de snelweg mag ook, en de snelweg oversteken is ook geen probleem!

Het was heel fijn onze reisgenootjes weer te zien en de tijd was veel te kort om bij te praten. We realiseren ons hóe goed er voor ons gezorgd wordt in Chisinau, want in Iablona is niet genoeg drinkwater. Laat staan om jezelf en de patiënten te wassen… Voor ons leek het wel een totaal andere wereld in hetzelfde land. Wij mogen dan in het homecare project ernstige wonden en aandoeningen tegen komen – maar we hebben goed onderdak, we kunnen ons wassen, hebben voldoende drinkwater en verse voeding. Tabita was een wereld op zich en leek zich, vergeleken met Chisinau in the middle-of-nowhere te bevinden. Hoewel de zorg er van een heel goed niveau is rook het er niet fris… en hoe kan dit ook anders, als er geen water is om te wassen, mensen te weinig drinken en maar éénmaal per dag verschoond worden… We knijpen onze handen dicht dat we in Chisinau mogen verblijven.
De meiden hebben zich nu 1x kunnen douchen sinds afgelopen maandag… en wassen zich met vochtige washandjes.
Omdat zij er binnen deze week al achter zijn gekomen dat de doelen waarvoor zij kwamen, eigenlijk al gerealiseerd zijn (het project in Tabita liep al wat langer), en hun aanwezigheid weinig tot geen geen toegevoegde waarde meer voor Tabita heeft, willen we de manager van het homecareproject, Tatiana, vragen of zij misschien de laatste twee werkdagen mee mogen kijken met ons. Het is altijd fijn om meer expertise te hebben als je met zulke problematiek te maken krijgt als wat wij nu hebben gezien! We hopen dat dit lukt.
Eigenlijk is het de bedoeling dat we een 0-meting doen en alleen observeren; maar met name bij een jonge patiënt levert de huidige manier van behandeling ernstige gezondheidsschade op; wij kunnen dit vanuit onze beroepscode niet gedogen!

Vandaag zijn de verkiezingen in de Oekraïne en we merken dat veel Moldaven hier mee bezig zijn en meeleven met de Oekraïnse bevolking. Zij willen als klein landje tussen Roemenië en Oekraïne neutraal blijven, en hoewel velen van hen zowel Roemeens als Russisch spreken; voelen zij zich Moldaviër.

En dan zit de eerste week er al weer op! De tijd gaat hier ontzettend snel en we zijn bijna alleen maar bezig, voor ons gevoel. Vandaag is het dan wel zondag, maar we hebben vanmorgen wel aan ons adviesrapport gewerkt. Zometeen nog even boodschappen doen voor het eten :-) dat kan, sommige winkels hier zijn ook op zondag open!
Geniet van jullie zondag en tot snel!

• 25 Mei 2014 - 13:30

Ida Berkheij:

hallo samen,
    aan den lijve ondervinden hoe groot de verschillen zijn in een land als Moldavië en erg moeilijk lijkt me om te beslissen wie wat voor hulp krijgt!Hoe is de infrastructuur in het land? alles vergelijkbaar met de snelwegen? Zijn er scholen,zijn er veel kinderen of zie je haast geen kinderen?
    nemen jullie ook een beetje tijd voor jullie zelf om te ontspannen?ga maar eens even ergens zitten op ee n rusti ge plaats en vraag jezelf'ben ik ontspannen!'en wacht rustig op een antwoord.
    Wat zal het mooi zijn in de wilde natuur,zijn er ook watervalletjes.?en zijn de
    aardbeien al rijp?

wens jullie e en fijne tijd toe en veel creativiteit om jullie problemen(deels)op te lossen!Berit en Esther veel lieve groetjes uit Goor en een knuffel van mij,ida(moes mag ook).
    (volgende week donderdag en vrijdag ben ik in Schijndel bij Paul).